فرش باد تأثیر رسانه در معرفی فرهنگ و هنر ایرانی

0
4
فرش باد
فرش باد

دنیای امروز عصر رسانه است. وسایل ارتباط‌جمعی بخش عظیمی از زندگی انسان‌های امروزی را تشکیل داده.  باید اعتراف کرد بهترین ابزار برای معرفی و نشر فرهنگ رسانه‌های دیجیتال است. سریع‌الانتقال بودن و استفاده از دیدار و شنیدار باعث می‌شود که اثر کارهای رسانه‌ای چندین برابر شود. فرش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدات غیرنفتی کشور نیازمند معرفی بهتر و ویژه در جهان است. استفاده از روش‌ها و ابزارهای رسانه‌ای برای ارائه این هنر ایرانی لازمه‌ی رونق این صنعت است. فرش باد یکی از نمونه‌های بارز معرفی این هنر دیرینه کشورمان در دنیا محسوب می‌شود.

فیلم فرش باد
فیلم فرش باد

معرفی فیلم فرش باد

فیلم فرش باد ساخته کمال تبریزی در سال 1381 است. تهیه‌کنندگی فیلم بر عهده علیرضا شجاع نوری بود. نویسنده داستان آقای محمد سلیمانی است که اقتباسی از یک داستان ژاپنی با همین موضوع است. این فیلم در کشور ایران و ژاپن به‌خوبی دیده شد و بخش‌های از آن در کشور ژاپن فیلم‌برداری شد است و تعدادی از بازیگران فیلم از همان کشور بودند. فیلم جوایز بسیاری را از بیست یکمین جشنواره‌ی فیلم فجر و جشنواره‌های خارجی چون جشنواره فیلم توکیو دریافت کرد.

فیلم فرش باد
فیلم فرش باد

داستان فیلم فرش باد

داستان در مورد یک طراح خانم ژاپنی است که برای جشن شکوفه‌های گیلاس طرحی از یک فرش زده است و توسط همسرش که دوستانی ایرانی دارد بافت این فرش را به بافندگان اصفهانی سپرده است. بعد از یک سانحه و فوت خانم، همسر او به همراه فرزندش برای پیگیری بافت فرش به ایران سفر می‌کنند. و ماجرای اصلی فیلم از جایی شروع می‌شود که بافت فرش انجام‌نشده است و زمان کمی تا جشن شکوفه‌های گیلاس باقی‌مانده است. در همین حین پسری ایرانی به دختربچه‌ی ژاپنی علاقه‌مند ‌می‌شود و تلاش می‌کند مسئول بافندگان را راضی کند تا با به‌کارگیری شبانه‌روزی قالی‌بافان، فرش را در موعد مقرر تحویل دهد.

نگاهی بر اثر فیلم بر معرفی قالی ایرانی

فرش باد داستان گرمی دارد. فضای فیلم در یک‌خانه قدیمی ایرانی با اتاق‌های فراوان می‌گذرد و روند فیلم روایت اتفاقات ریزودرشتی است که در حین بافت قالی می‌افتد. علاقه یک پسر قالی‌باف به ساکورا دختر ژاپنی فیلم و اظهار محبت همسر دوست ایرانی مرد به کودک ژاپنی به خاطر بچه‌دار نشدنش و بدون توجه به ملیت کودک از نکات بارز نمایش محبت و گرمی ایرانیان است. بیشتر اتفاقات بافت قالی توسط همان کودکی صورت می‌گیرد که تلاش دارد ساکورا را مدت بیشتری در ایران نگه دارد. استفاده از قالی‌بافان و رنگ رزان با لباس‌های محلی قومیت‌های مختلف ایران نیز به نحوی به معرفی بهتر و بیشتر فرهنگ کشورمان کمک کرده است. در پایان  فیلم فرش بافته‌شده با گره‌های تکی دختر و پسر ژاپنی آذین‌بخش جشن شکوفه‌های گیلاس است.

فیلم فرش باد به‌خوبی حرف خود را زده است. سوژه اصلی داستان که اتحاد و ارتباط دو ملیت به‌وسیله هنر است به‌خوبی در فیلم جای گرفته است و هنر قالی‌بافی ایرانی به طرز دل‌نشینی معرفی‌شده است. این فیلم کمک زیادی به معرفی قالی ایرانی در کشور ژاپن کرد. متأسفانه می‌شود این آلیم را آخرین کار جدی داستانی درزمینهٔ معرفی فرهنگ ایرانی به کمک فرش دانست.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید